Vietnamese loempia’s – Foodblogswap

Na een maandje afwezigheid in verband met de drukte van de feestdagen, doen we deze maand weer gezellig mee met de foodblogswap. Het concept is heel simpel: je krijgt een andere foodblog toegewezen waar je vervolgens een lekker recept vandaan plukt en je blogt erover. Simpel as it can be! Deze maand mochten we iets lekkers uitzoeken van Carrys Kitchen. Met onze challenge voor gezond eten in ons achterhoofd, kozen we uiteindelijk voor de Vietnamese loempia’s. Natuurlijk kennen we allemaal de gefrituurde loempia’s die je op markt wel kunt terugvinden, maar die zijn in Vietnam zelf helemaal niet zo standaard en geliefd. Liever gaan de Vietnamezen voor deze gezondere variant. Aangezien ik begin januari jarig ben en iedereen nog volop bezig was met de goede voornemens, maakte ik deze loempia’s voor mijn verjaardag. Want een beetje snacken hoort er natuurlijk bij op een verjaardag! Benieuwd naar het recept? Lees dan snel verder!

 
Voor 24 springrolls heb je de volgende ingrediënten nodig:

  • 12 velletjes rijstpapier (te koop bij de toko)
  • 100 gr. glasnoedels
  • 1 paprika
  • 1/2 komkommer
  • 1 wortel
  • taugé
  • handje vol cashewnoten, in stukjes gehakt
  • Wat verse peterselie of munt

De bereidingswijze is als volgt:

  1. Week de glasnoedels 5 minuten in warm water. Snijd ondertussen alle groenten (paprika, komkommer en wortel) in dunne reepjes en hussel ze samen met de taugé door elkaar.
  2. Laat de glasnoedels uitlekken en knip ze met een schaar in kleinere slierten. Voeg ze vervolgens toe aan de groentemix en breng het mengsel op smaak met wat zout & peper.
  3. Pak een diep bord of grote kom en vul deze met koud water. Dompel een rijstpapier onder in het water (zo’n 20 sec.) en leg het vervolgens voorzichtig op een snijplank. Ben voorzichtig, want de rijstvelletjes scheuren snel! Leg een handje van het mengsel onderaan (laat wel een stukje aan de onderkant vrij), strooi er wat cashewnoten en blaadjes peterselie over en vouw de onderste rand over het mengsel heen. Vouw vervolgens de zijkanten naar het midden en rol de loempia verder op. Snijd ze schuin door midden en klaar zijn je loempia’s!
  4. Serveer de Vietnamese loempia’s met een lekkere dipsaus, bijvoorbeeld zoete chilisaus of sojasaus.

Belangrijk is dat je de loempia’s één voor één helemaal afmaakt anders gaan ze uitdrogen. Wanneer je de loempia’s alvast wilt voorbereiden, bewaar ze dan in een afgesloten doos in de koelkast of bedek ze goed met wat huishoudfolie.

Nadat ik deze loempia’s had gemaakt, kwamen er alweer talloze ideeën in mij op voor andere combinaties, want je kunt eindeloos variëren met de vulling. Wat dacht je bijvoorbeeld van stukjes gekookte of gegrilde kip of heerlijke garnalen? Of voeg wat kool of lenteui toe, voor een frisse smaak. Hmm, het water loopt me weer in de mond en het zal niet lang duren voordat ze weer een keer op tafel komen, als snack of gewoon als lekkere lunch!

Hebben jullie nog recepten voor gezonde snacks?

Liefs,
Floortje

p.s. Kijk ook nog even op de site www.foodenhealth.nl, want Claudi kookt deze maand van onze site!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *