Review Meesterlijk Brood van Robèrt van Beckhoven

Af en toe krijg je een mailtje in je mailbox waar je dan spontaan erg blij van wordt. Bijvoorbeeld door het mailtje die wij namens Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum ontvingen met de vraag of wij bij een workshop brood bakken van Robèrt van Beckhoven wilden zijn om vervolgens de presentatie van zijn boek “Meesterlijk Brood” bij te wonen. Nou, dat hoeven ze ons natuurlijk geen twee keer te vragen en zeker niet als dat allemaal plaatsvindt in ons eigen Brabantse Oisterwijk! Voor wie Robèrt van Beckhoven nog niet kent, en de afgelopen twee jaar in elk geval geen Nederlands barkprogramma heeft gekeken, eerst een korte introductie.

Robèrt groeit letterlijk op tussen meelzakken. In de bakkerij van zijn vader leert hij al vroeg de fijne kneepjes van het bakkersvak én waar het allemaal om draait; de basis. Na zijn opleiding begint hij zijn eigen bakkerij en in zijn studio geeft hij cursussen en opleidingen aan leken en professionals. Als enige in Nederland is hij Meester Boulangers én Meester Patissier, een echte vakman dus! Maar bij het grote publiek is hij vooral bekend als jurylid van Heel Holland Bak en CupCakeCup.

En nu ligt dus zijn eerste boek in de winkel. En terwijl de handjes tijdens de workshop in het deeg gingen, vertelde Robèrt al uitgebreid over zijn ideeën, werkwijze en drijfveren. Het belangrijkste vindt hij de basis. Pas als je daadwerkelijk leert en begrijpt wat er bij brood bakken komt kijken, kun je ook echt goed gaan bakken. Dat betekent dat je moet weten hoe het zit met de ingrediënten, technieken, materialen, maar ook de temperatuur van de oven bijvoorbeeld. Geen trucs, maar kennis dus.

Allebei kregen we een gesigneerd exemplaar mee naar huis en het draait in dit boek ook echt om de basis. Het eerste hoofdstuk is echt een uitleg over wat er allemaal bij komt kijken bij brood bakken. Want de basis is niet zo eenvoudig als het lijkt. En wanneer je de basis onder de knie hebt, is het tijd om aan de slag te gaan. Het tweede hoofdstuk bevat recepten van brooddegen met gist, terwijl het derde hoofdstuk recepten voor brooddegen met desem bevat. In het laatste hoofdstuk wordt er lekker gevarieerd en vind je bijvoorbeeld een recept voor sportbroodjes, wafels of roggebrood.

“Bij het selecteren van de recepten heb ik geprobeerd om me zo veel mogelijk in te leven in de mogelijkheden die je thuis hebt om brood te bakken. Ik heb me echter niet beperkt tot de receptuur. Ik heb vooral ook geprobeerd om je iets mee te geven over de technieken, die eigenlijk nog belangrijker zijn om een brood te bakken waar je trots op kunt zijn.”

En als je even wat meer uitleg over een bepaalde techniek wil, dan ga je naar de website en bekijk je het filmpje waarin de meester him self het allemaal nog even haarfijn uitlegt!

Het boek staat bomvol lekkere recepten, handige tips, technieken en achtergrondverhalen. Het is hierdoor niet alleen een heel fijn kookboek geworden, maar ook een erg handig naslagwerk voor iedereen die graag de basis van het broodbakken onder de knie wil krijgen. Robèrts liefde voor brood zie je echt terug in het boek en door de prachtige foto’s wil je gelijk aan de slag gaan. Het tweede én het derde boek staan al op de planning, dus dat belooft veel goeds.

Meesterlijk brood van Robert van Beckhoven is voor €20,- te koop bij de boekhandel of online bij bijvoorbeeld bol.com. Nu we steeds meer regenachtige dagen krijgen, weet ik in elk geval wat ik ga doen; brood bakken! Jullie ook? Of hebben jullie al eens brood gebakken?

Liefs,
Floortje

3 thoughts on “Review Meesterlijk Brood van Robèrt van Beckhoven