Review: Matt Preston’s 100 beste recepten

Zoals jullie misschien hebben gelezen stonden er twee kookboeken op mijn verlanglijstje voor Kerstmis. En ik heb ze allebei gekregen! Vandaag geef ik jullie een review van het boek van Matt Preston’s 100 beste recepten. Matt Preston ken je misschien wel als jurylid van MasterChef Australië. Maar hij is ook een culinair journalist en restaurantcriticus. Hij schrijft columns voor een Australische metrokrant en deze zijn eigenlijk de basis voor dit kookboek. Hij kookt allerlei smaakvolle en makkelijke gerechten.

Matt Preston 1 voorkant

Het boek bestaat uit voor-, hoofd- en nagerechten en Matt geeft aan het begin van ieder hoofdstuk een uitgebreide inleiding waarin hij vertelt wat hij lekker vindt om te maken, bijvoorbeeld zijn favoriete soep, en hij geeft een basisrecept. Verder staan er naast de recepten ook allerlei tips en trucs om dingen te bereiden of te variëren. Hij geeft daarbij niet alleen zijn eigen kennis, maar ook die van zijn beroemde vrienden, Rick Stein, Maggie Beer en Adriano Zumbo. Maar ook zijn moeder heeft een grote invloed gehad op zijn recepten, want hij deelt haar recept van gehaktbrood. Verder geeft hij ook recepten voor restjes, zoals bladerdeeg of bolognesesaus.

In het laatste seizoen dat we in Nederland hebben gezien, kookten Matt, George en Gary 1 keer per week voor publiek. (Wanneer begint het nieuwe seizoen eigenlijk?) Vooral Matt kon heerlijke gerechten maken, die ook nog eens zeer geschikt zijn voor de werkende mens. Hij noemde het cheaten, maar het is nu eenmaal een feit dat je echt niet altijd zelf tijd hebt om zelf pasta-, quiche- of bladerdeeg te maken. Matt geeft wel de ingrediënten voor als je het zelf wil doen, maar bovenaan staat ook dat je gerust kant-en-klaardeeg kan gebruiken!

Ik vind vooral de schrijfstijl heel erg leuk. Zo schrijft hij bijvoorbeeld over de strijd die bij hem thuis gaande is over wie de lekkerste spaghetti met bolognesesaus kan maken (Matt heeft gewonnen, want zijn recept staat in het boek en niet die van zijn vrouw Emma). Hij betrekt ook zijn kinderen erbij zodat je ook recepten kan terugvinden die zijn heel erg lekker vinden of zelfs gemaakt hebben. Het is zo grappig geschreven en dat maakt het niet alleen leuk om uit te koken, maar ook om gewoon door te lezen. Soms lijkt het gewoon of ik het hem hoor zeggen en moet ik hardop lachen om zijn humor. Een echte aanrader dus dit kookboek!

Liefs, Marjolijn

One thought on “Review: Matt Preston’s 100 beste recepten