Review Ginette Mathiot – Tarte Tatin

Het leuke van een foodblog is dat je zo af en toe ook een leuk presentje ontvangt. Zo ontvingen wij al weer even geleden een mooi bakboek. Het is hét bakboek Tarte Tatin van de Franse top patissier Ginette Mathiot. Het boek gaat over de Franse patisserie en de recepten zijn bereid met basisingrediënten. Ondertussen hebben wij er ook al iets uitgemaakt, zoals deze biscuitrol met aardbeien voor Vaderdag. Vandaar dat het dus hoog tijd wordt voor een review van dit dikke kookboek met verfijnde bakrecepten!

Het boek begint met een heel duidelijk overzicht van de inhoud. Het is verdeeld in de verschillende soorten gebak. Het begint met een voorwoord van Robèrt van Beckhoven, die je misschien wel kent van Heel Holland Bakt, wat afgelopen zondag is begonnen aan het tweede seizoen. Het fijne vind ik de inleiding die hierna komt. Hierin wordt een overzicht gegeven van alle materialen, ingrediënten en technieken die ze gebruiken in het boek. Vooral de technieken zijn erg interessant, omdat hierin tips worden gegeven om mislukkingen te voorkomen. Er staat bijvoorbeeld in wat je kan doen als de cake niet rijst of plakt aan de bakvorm. Mocht er dus iets mislukken, kan je hier de oorzaak achterhalen en voorkomen dat het de volgende keer weer gebeurt!

Daarna komt het hoofdstuk met basisrecepten. Hierin worden recepten voor deeg, glazuur, vullingen en siropen gegeven. Er staat precies bij voor hoeveel gram of personen het is, wat de bereidingstijd is en welke ingrediënten je nodig hebt. Bij elk recept staat de Franse naam en een heleboel namen zijn eigenlijk bekende begrippen uit de kookprogramma’s die ik kijk.

Hierna volgen de hoofdstukken gebakjes (traditionele gebakjes zoals petitfours en madeleines), cakes (traditionele cakes en taarten op basis van cakebeslag), soesjes en taartjes (allerlei vullingen voor het basisrecept soesjesdeeg, maar ook vruchtentaartjes), koekjes (klassieke koekjes, sablés (zandkoekjes), galettes en wafeltjes en de hartige koekjes) en het hoofdstuk pudding (custardpudding, vruchtenpudding, meringues, soufflés en zetmeelpudding). In het laatste hoofdstuk delen beroemde patissiers hun favoriete desserts. Hierin staan onder andere de desserts van Robèrt van Beckhoven, Arnaud Delmontel en Michael Laiskonis.

Dit boek is eigenlijk een verzamelboek met klassieke, smakelijke banketbakkersrecepten. Alle stappen zijn eenvoudig beschreven en overal staan de hoeveelheden en baktijden nauwkeurig vermeld. Dus ben je op zoek naar een goed bakboek met veel recepten dan is dit zeker een aanrader!

Liefs,
Marjolijn

2 thoughts on “Review Ginette Mathiot – Tarte Tatin