Review: De Voedselzandloper

Voedselzandloper_5Toen ik laatst het recept voor suikervrije mueslirepen online zette, vertelde ik al dat ik de Voedselzandloper aan het lezen was. Ondertussen heb ik het boek uitgelezen en vandaag is het tijd voor een review van het boek en het gelijknamige kookboek!
De Voedselzandloper was dé hype van 2013 als het gaat om voedsel en gezond eten. Het boek staat al bijna een jaar boven aan de bestsellerslijst en (bijna) iedereen heeft er wel een mening over.

De Voedselzandloper theorie
Kris Verburgh, schrijver van het boek en arts, legt aan de hand van een aantal basisprincipes uit hoe je met een andere manier van eten langer jong en gezond blijft en ook nog kunt afvallen. Maar wat zijn de dingen die je moet eten en, misschien nog wel belangrijker, wat moet je juist laten staan? Kris Verburgh maakt dit inzichtelijk aan de hand van onderstaande piramide. Bovenaan staan de producten die je zoveel moet vermijden en onderaan staan de producten die je als vervanger kunt gebruiken.Voedselzandloper_1Dat je de frisdrank beter kunt vervangen voor water is vrij logisch en niet echt nieuw in dieetland. Ook dingen als hamburgers, pizza’s en gefrituurd voedsel laten we al snel staan als we gezonder willen eten. Maar dat je producten als brood, aardappelen, pasta en rijst ook beter kunt laten staan, was voor mij toch iets nieuws. Volgens Kris Verburgh zitten deze producten vol met suiker en zijn ze daardoor niet gezond. In de zandloper kun je vervolgens aflezen dat je deze beter kunt vervangen voor havermout, peulvruchten, quinoa, paddenstoelen, fruit en groenten. Ook rood vlees kun je beter inruilen tegen de gezondere vervangers zoals gevogelte, vette vis, tofoe of quorn. Mocht je nou echt zin hebben in zoetigheden, je hebt soms van die momenten, dan kun je beter grijpen naar wat noten of zwarte chocolade.

Het kookboek
Na het succes van het boek van Kris Verburgh, kon een kookboek natuurlijk niet achterwege blijven. Niemand minder dan foodblogger Pauline Weuring, bekend van Uit Paulines Keuken, heeft recepten ontwikkeld op basis van de Voedselzandloper-theorie. Het boek is opgedeeld in 9 hoofdstukken. Het boek begint met het hoofdstuk ontbijt, waarin je vooral recepten met havermout zult vinden. Daarna volgen de hoofdstukken lunch, voorgerechten, hoofdgerechten, nagerechten, tussendoortjes, drankjes, dips en smaakmakers. Kris Verburgh heeft daarnaast leuke weetjes en achtergrondinformatie toegevoegd.

Voedselzandloper_2

Ondanks dat ik niet helemaal achter de theorie van de Voedselzandloper sta, staat het boekvol met gevarieerde recepten die toegankelijk zijn, aangezien je de meeste ingrediënten wel in de (grotere) supermarkt kunt vinden. Het is echt een boek voor ieder moment van de dag. De prachtige foto’s en de leuke illustraties maken het boek helemaal af en zorgen er bij mij voor dat ik dit boek toch regelmatig uit de kast zal pakken om inspiratie op te doen. Wat mij betreft een echte aanrader en een aanvulling voor je kookboekencollectie!

Voedselzandloper_3
Hoewel de theorie van de Voedselzandloper niet echt voor mij is weggelegd, ik hou gewoon van mijn boterhammetjes, rijst en aardappelen, zijn er toch wat dingen die ik heb aangepast. Zo probeer ik nog maar 1 keer per dag brood te eten, ’s ochtends ontbijt ik met yoghurt met wat havermout, noten en vers fruit. Net zo lekker en toch een tikkeltje gezonder! Gedurende de dag probeer ik mijn suiker zoveel mogelijk te beperken, ik blijf ver weg van de snoeppot maar ga juist op zoek naar lekkere én gezonde tussendoortjes. Een goed voorbeeld zijn de suikervrije mueslirepen en de havermoutkoekjes van Marjolijn, maar er komen nog veel meer lekkere recepten voor gezonde tussendoortjes aan! En in het weekend; dan ga ik er allemaal wat losser mee om, maar daar is het tenslotte weekend voor.

Wat vinden jullie van de Voedselzandloper-theorie? Zijn jullie fan of juist niet? Laat het ons weten in de reacties!

Liefs,
Floortje